Tíz év működés után bezár a Stockfresh – olvasom a photoarchivenews.com oldalán. Szomorú hír ez, hiszen az egyetlen magyar tulajdonú microstock oldal fejezi be ezzel a működését.
Az ügynökség rövid közleményben tudatja a szerzőkkel a bezárás tényét, amit elsősorban a piaci helyzettel magyaráznak: „Ahogy talán önök is tudják, a stock fotó piac nagyon megváltozott az elmúlt pár évben, és ebben az üzleti környezetben nem fenntartható a működésünk. A távolság aközött, amit az ügyfélelek elvárnak 2020-ban, és a tartalmak ára, ami egy túltelitett piacon kialakult, együttesen nagyon nehézzé teszi a fenntartható stock fotó szolgálatást. Ezért eljött az idő, hogy erőinket más projektekre összpontosítsuk…”
Ígéretes kezdés – lassú agónia
A Stockfresh 2010-ben indult, a cég székhelye Budapesten van. Az alapítók története azonban ennél régebbre nyúlik vissza. Hamza Péter és Pfaff András az egyik legnagyobb és legnépszerűbb webes stock fotó közösség, a stock.xchng alapítói is egyben, amely 2001-ben indult hobbiprojektként. Később a Stockxpert oldal indulásával létrehozták a maga idejében az egyik legnépszerűbb microstock-ügynökségi felületet. 2009-ben mindkét weboldalt az amerikai óriás, a Getty Images vásárolta fel, majd olvasztotta be illetve zárta be a saját üzleti érdekeinek megfelelően.
Saját meghatározásuk szerint a Stockfresh filozófiája a következő elveken alapult: egyszerűség, minőség, versenyképes árak, szenvedély, szolgáltatás. A működésében az addig jól kialakult modelleket követték (kredites és előfizetéses megoldások) de igyekeztek a szerzőket a versenytársakénál magasabb jutalékszinttel honorálni.
Az elmúlt évek nem kedveztek a kisebb ügynökségeknek, így a Stockfresh éves forgalma – az Igazságügyi Minisztérium elektronikus beszámoló portáljának adatai szerint – évről-évre csökkent. A gazdaságos üzemeltetés is fontos szempont, de a szerzők is elmaradoznak, ha nem csinál egy ügynökség megfelelő forgalmat. Ez pedig egy öngerjesztő folyamat, hiszen ha nem frissül a tartalom, a vevők is hajlamosak más források után nézni.
Az ingyenes oldalak mindent borítanak
Az elmúlt évek trendje az, hogy gombamód szaporodnak az olyan weboldalak, amelyek ingyen kínálnak stock fotókat a felhasználónak. Minden bizonnyal ez okozta a Stockfresh halálát is, de ezzel a folyamat nem áll meg. Gyakran olvasok kisebb ügynökségek bezárásáról, de gyakoriak a felvásárlások és összeolvadások is.
Ügyfél oldalon persze mindig jó, ha valami ingyen van. De hogy ez miért jó a szerzőknek, erre a mai napig nem jöttem rá. Talán az amatőröknek a letöltésszám és a megjelenés is dicsőség, de mint tudjuk, ezért nem lehet kenyeret venni a boltban, de a felszerelés fejlesztésére sem futja majd belőle. Ez a szűklátókörű és önző gondolkodásmód nagyon sokat árt az ügynökségeknek és természetesen a szerzőknek, akik idejüket és pénzüket fektetik a minőségi tartalomgyártásba. Az elmúlt egy esztendőben talán az összes stock ügynökség valamilyen csökkenést, vagy legalábbis stagnálást tapasztalt.
A végén megint a szerzők járnak rosszul
Stock fotóból kétségtelen a túlkínálat. Ez abban is megmutatkozik, hogy a vezető ügynökségek havonta milliós nagyságrendben bővítik a képkínálatot. A fotósok és grafikusok, akik tudatosan gyártanak vizuális tartalmakat eladásra, a profitmaximalizálás jegyében minél több helyre töltik fel a képeket. Ezért a kínálatban nagy az átfedés, forgalomban és árban azonban nagy lehet a különbség. Ez utóbbi függhet az üzleti modelltől, a jutalékstruktúrától és még sok egyéb kisebb faktortól. Árban talán már nincs lejjebb – gondolhatnánk, pedig az ügynökségek folyamatosan azon ügyködnek, milyen trükkökkel tudnak vevőket csábítani magukhoz. A kedvezőtlen paici környezetben az egyik megoldás az árverseny, a másik pedig a szerzőket illető jutalék struktúrájának átszabása. Nyáron láttunk pédát erre a Shutterstocknál, ahol komoly felháborodásba és bojkottba torkollt a jutalékstruktúra átalakítása. De így vagy úgy, a végén az alkotó jár rosszul.
A Stockfresh a tünet – de mi a jövő?
Nehéz lenne jóslásba bocsátkozni, hogy mi várható az ekövetkezendő években, de az szinte borítékolható, hogy több ügynökségi oldal is be fog zárni. De a legizgalmasabb kérdés, hogy a szerzők hogyan reagálnak a helyzetre, amennyiben folyamatosan csökken a bevételük? Izgalmas kérdés, hogy a vezető ügynökségek magas jutaléka fenntartható-e tartósan, vagy kialakulnak-e olyan közösségek, megoldások, amik trendfordulót jelenthet a szerzők számára? A kérdés persze költői.
A technológia fejlesztések abba az irányba mutatnak, hogy a klasszikus ügynökségi modellt – ahol tulajdonképpen alapanyagokat forgalmaznak, amit a vásárló a saját igénye szerint gyúrhat a saját számítógépén kész tartalommá – felváltja a komplexebb szolgáltatást nyújtó oldal ideája. Itt szinte minden pár kattintással készre gyártható: erre jó példa az 123RF-et is tulajdonló Inmagine Group kreatív ökoszisztémája. Itt mesterséges intelligencia segíti a felhasználót a komplexebb tartalom gyártásban, egyetlen olnline felületen. Talán ez a jövő, de nem kérdés, hogy az alapanyagokra ebben az esetben is szüksége lesz a felhasználónak.